Nábor? Marketing? Strategie? Ale no tak…děti si nás najdou samy
Je září a již uběhlo 10 dní nového školního roku. To znamená, že rodiče rozjíždějí kolotoč zjišťování, jaké kroužky a sportovní aktivity by jejich dítko mohlo vykonávat v následujících 10 měsících nad rámec své povinné školní docházky. A protože jako správný Pardubák koukám na východočeské derby v rámci 1. kola Extraligy ledního hokeje mezi Dynamem a HC Hradec Králové, nemohl jsem přehlédnout na kanálu Oneplay Sport upoutávky na nábory do hokejových týmů po celé republice.

V tu chvíli jsem si uvědomil, že vlastně tyto výjevy mi jsou povědomé i z billboardů podél komunikací a z velkých měst. Ale co je ještě více zarážející je to, že během jízdy automobilem mám naladěné Rádio Beat a tam celý týden již běží reklama na nábor mládeže do hokejbalových týmů, ale nikde nevidíte a ani neslyšíte nic o podpoře náborových akcí dětí do tenisových klubů!
To je další důkaz toho, že žádný centrálně řízený systém výchovy tenisové mládeže v Česku neexistuje. Je to opravdu jenom soubor náborových akcí pod hlavičkou jednotlivých klubů bez jakékoliv mediální podpory svazu. Na to navazuje obětavá práce rodičů a prarodičů, kteří nesou největší část nákladů na rozvoj svého potomka s využitím velkého množství turnajů mládeže, které opět organizují jednotlivé kluby za využití nadšení opět již zmíněných rodičů a nadšených funkcionářů. A teprve až se dítko prokouše systémem bodového hodnocení do žebříčků, tak se možná dostane do nějakého střediska, jejichž fungování jsem již několikrát kritizoval hlavně na základě zkušeností velkého množství rodičů, jejichž děti to z velké části „mají za sebou“ a hlavně na základě vlastních zkušeností.
Potom stačí zmínka o několika takovýchto „příbězích“ a celé okolí si vytváří svůj náhled na bílý sport v české kotlině. Ale co pro to dělá svaz? Kde jsou nějaké upoutávky nebo propagace práce svazu během tenisových turnajů a utkání v týmových soutěžích hlavně v době, kdy se rodiče rozhodují? Nikde. Vemte si právě skončené US Open. Všude se o tenise píše, všude je plno reelů z jednotlivých zápasů, v TV běží upoutávky na další turnaje. Nyní budeme hrát Davis cup v USA. A co?…NIC!
Na svazu se spokojily s vydáním metodických listů ve stylu propagace „děláme to dobře, tak nám do toho nekecejte“, ale aby se někdo zamýšlel nad podporou veřejných náborových kempů nebo volných tréninků, na které by mohly být použity peníze, které by se ušetřily hospodárnějším využitím dotací v rámci profláknutých středisek, tak o tom neslyšíte ani slovo. Natož aby nějaký projektový manažer vymyslel smysluplnou akci se zapojením sponzorů do těchto sociálních projektů. V to už ani nedoufám. Protože co se stalo s projektem Tenis dětem? Byl zrušen. Sám jsem kritizoval, že to provozuje soukromý subjekt. Ale svaz místo toho, aby něco udělal, tak do toho hodil vidle stejně jako do projektu TV Vista. Tomu se odborně říká „vylít vaničku i s dítětem“.
Tak to je ten nový způsob řízení tenisu nás. Důležitější je natřít zábradlí a opravit záchodky na Štvanici, aby mohl proběhnout koncert Janka Ledeckého a tak trochu naznačit, že ta Štvanice je fakt asi na odpis, když ani taková hvězda českého show businessu nezabrala. Potom připravit nové stanovy tak, aby rozhodovalo co nejméně lidí o co nejvíce majetku. Ale děti? Ono to nějak dopadne. Vždyť tenis má v Zemích koruny české dlouhou tradici. A ti rodiče jsou nadšenci, tak se bude stále čím chlubit.
Jiří Knížek
10. září 2025