Zmizely míče Optimit
Velice často si vzpomenu na jednoho tatínka, který se v době hlubokého socialismu, během jarních brigád na kurtech, vždy zasnil a říkal. „Už je to tady. Už se těším na ten koncert barev zelené a oranžové. A zase budu vnímat pouze tlukot míčů a ne svého srdce”. Mnoho se za ta léta změnilo. Jednak skoro přestaly brigády, velice často oranžovou barvu antuky nahradily různé odstíny modré a zelené v provedení umělých povrchů. Ale hlavně. Zmizely míče Optimit. Mnozí z nás si ještě pamatujeme míče bílé, prodávané po šesti kusech v papírových krabicích. Později je nahradily tenisáky žluté, které jsme již otvírali po trojicích z natlakovaných plechovek.
Praha si prosadila svoji značku
A jak to máme s míči dnes? Musím vyzdvihnout rozhodnutí Pražského tenisového svazu. Ten si oproti zbytku Česka zvolil za oficiální míč značku Dunlop. Nebudu chodit kolem horké kaše. Změnou míčů vedení PTS nemohlo šlápnout vedle. Pamatujete si ještě nářky na značku Wilson? Jak se s tím nedá hrát, že ty míče vůbec nic nevydrží, od 6. gamu už neletí atd. Je pravda, že jak praví klasik: „Podmínky mají oba stejné”. To jistě, ale na druhou stranu jednoznačně kvalita míčů nahrávala údržbářům a přehazovačům. Kdežto aktivní hru znevýhodňovala. A to je proti současným trendům vývoje hry. Obzvlášť u mládeže! Bývalé vedení svazu nás nutilo používat míče s logem Moneta. Navíc, za porušení tohoto pravidla dokonce hrozila skreč celého utkání a docela mastná pokuta. Ale proč? Když jeden typ míčů je označený logem známé banky a jiný ne?
Nechá svaz volnou ruku všem oblastem?
My jsme v klubu v případech, kdy to umožňoval soutěžní řád, hráli s míčky Wilson US Open. Zajišťovali jsme si je mimo oficiálního dealera pro ČTS. A nikoliv jen kvůli ceně, která byla příznivější. Na druhou stranu musím říct, že po uvedení Dunlopů jsem hned slyšel nářky na kvalitu. Většinou od těch, kteří prohráli. Takže on si člověk nakonec nevybere, zda ten či onen balon. V každém případě musím ocenit to, že nakonec krok pražských tenistů prošel. A doufejme, že nové vedení svazu nechá volnou ruku ve výběru všem oblastem. Volbě značky a tím pádem k vytvoření konkurenčního prostředí. Vždyť víte, jak to dopadne, když má někdo monopol!
________________________________________________________________________________________________________________
Jiří Knížek
11. srpna 2024